Informacja z działalności
Stowarzyszenia Ośrodek Wspierania Rodziny
za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku
Dane
organizacji:
·
Pełna
nazwa podmiotu: Stowarzyszenie Ośrodek Wspierania Rodziny
·
Forma
prawna: Stowarzyszenie OPP
·
Data wpisu
w KRS: 18.02.2004 r.
·
Dokładny
adres: 22-10 Chełm, ul. Obłońska 20
·
Gmina: Miasto
Chełm powiat: Miasto Chełm
·
województwo:
lubelskie
·
Adres
Korespondencyjny: 22-100 Chełm, ul. Obłońska 20
·
Tel.: 082/ 564 09 10 fax: 082/ 564 09 10
·
e-mail: sowr-chelm@wp.pl
·
Numer w
Krajowym Rejestrze Sądowym KRS
0000005861
·
Numer NIP:
5632061866
·
Numer
REGON: 110601042
·
Skład Zarządu:
Prezes –
Siwiec Leszek
Wiceprezes
– Prokopowicz Wiesław
Wiceprezes
– Rogala Renata Elżbieta
Sekretarz
– Tomasz Jędrzejewski
Skarbnik
– Tarasiuk Robert
Cel Stowarzyszenia:
Stowarzyszenie
Ośrodek Wspierania Rodziny w Chełmie w 2012 r. swoją pomocą
i działalnością służyło społeczności miasta Chełm i powiatu chełmskiego. Siedzibą Stowarzyszenia są pomieszczenia przy ul. Obłońskiej 20, 22-100 Chełm o łącznej powierzchni użytkowej 87,5 m². Ośrodek czynny jest w dni robocze od godziny 8.00 do 20.00. Stowarzyszenie jest Organizacją Pożytku Publicznego. W godzinach 8:00 – 16:00 prowadzona jest obsługa biura Stowarzyszenia oraz działania informacyjno – konsultacyjne dla osób zgłaszających się po pomoc. W godz. 16:00 – 20:00 odbywają się zajęcia terapeutyczne oraz prowadzone są dyżury pierwszego kontaktu.
i działalnością służyło społeczności miasta Chełm i powiatu chełmskiego. Siedzibą Stowarzyszenia są pomieszczenia przy ul. Obłońskiej 20, 22-100 Chełm o łącznej powierzchni użytkowej 87,5 m². Ośrodek czynny jest w dni robocze od godziny 8.00 do 20.00. Stowarzyszenie jest Organizacją Pożytku Publicznego. W godzinach 8:00 – 16:00 prowadzona jest obsługa biura Stowarzyszenia oraz działania informacyjno – konsultacyjne dla osób zgłaszających się po pomoc. W godz. 16:00 – 20:00 odbywają się zajęcia terapeutyczne oraz prowadzone są dyżury pierwszego kontaktu.
W 2012 r. w Stowarzyszeniu na pełny etat zatrudnione były 2 osoby
(koordynator i specjalista ds. rozliczeń finansowych) oraz na pół etatu
asystent koordynatora przy realizacji projektu „Tworzymy miejsca pracy”.
Dodatkowo na umowę o dzieło zatrudniani byli specjaliści, trenerzy, terapeuci,
psychologowie, doradca zawodowy.
Celem
nadrzędnym Stowarzyszenia jest:
1.
Prowadzenie działalności społecznie użytecznej
2.
Ochrona zdrowia społeczeństwa oraz wszechstronna
pomoc świadczona na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym;
3.
Pomoc osobom wykluczonym społecznie, zwłaszcza:
-
osobom uzależnionym, współuzależnionym od
alkoholu i innych używek;
-
osobom dotkniętym przemocą domową,
-
rodzinom dysfunkcyjnym;
-
osobom długotrwale bezrobotnym;
-
osobom i rodzinom z obszaru ubóstwa, bezdomności
oraz niepełnosprawności.
Stowarzyszenie
realizowało cele poprzez sposoby działania określone w paragrafie 5 Statutu
1.
Prowadzenie działalności informacyjnej
motywacyjnej oraz rehabilitacyjnej i readaptacji dla rodzin i osób dotkniętych
problemami alkoholowymi.
2.
Pomoc osobom w kryzysie dotkniętym przemocą w
rodzinie.
3.
Działanie na rzecz integracji społecznej - KIS
4.
Prowadzenie działalności charytatywnej -aktywizacja
społeczna
5.
Prowadzenie działań na rzecz ekonomii społecznej
– spółdzielnia socjalna
6.
Działania na rzecz innych organizacji –
Inkubator Organizacji Pozarządowych
7.
Ochrona i promocja zdrowia - promocja zdrowego i
trzeźwego stylu życia
Ad celu 1 Prowadzenie działalności rehabilitacyjno
- społecznej dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ich rodzin.
Zad. 1.
Prowadzenie grupy edukacyjno -
terapeutycznej dla osób współuzależnionych. Grupa prowadzona w każdy czwartek
od 16.00-18.00 w w okresie od 01.06.2012 r. do 15.12.2012 r. w łącznej liczbie
50 godzin. W zadaniu uczestniczyło 20 osób.
Celem grupy było dostarczenie wiedzy na temat choroby alkoholowej i mechanizmów
uzależnienia i współuzależnienia rodziny
alkoholowej, komunikowanie w rodzinie alkoholowej. Grupę prowadziła w ramach dotacji z ROPS w Lublinie, umowa nr
19/2012/DZU/A Pani Magdalena Typiak, mgr socjologii i terapeuta uzależnień.
Kwota otrzymanej dotacji to 3375 zł
Zad.2.
Grupa edukacyjno
- tarapeutyczna dla osób uzależnionych program wstępny prowadzona była w każdy
poniedziałek w godz. od 18.00-20.00. Celem grupy było budowanie własnej
motywacji do zmiany swojego życia oraz konstruktywnej wizji życia bez alkoholu.
W zajęciach uczestniczyły ogółem 32 osoby uzależnione. Zajęcia prowadziła Pani
Magdalena Typiak mgr socjologii, terapeuta uzależnień. Zadanie realizowane było w ramach dotacji z
ROPS, umowa nr 18/2012/DZU/A w okresie
od .01.06.2012 r. do 15.12.2012 r. Kwota otrzymanej dotacji to 3750 zł.
Zad 3
Prowadzenie
warsztatów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu. Zadanie
realizowane było w okresie od .01.06.2012 r. do 15.12.2012 r. i finansowane w
ramach umowy z ROPS nr 17/2012/DZU/A. Wartość otrzymanej dotacji to kwota 3375
zł. Z zadania skorzystało 20 osób. Ogółem zrealizowano 56 godz. warsztatów. W
wyniku warsztatów terapeutycznych osiągnięto następujące rezultaty:
·
nabycie wiedzy na temat komunikacji werbalnej i
niewerbalnej
·
nabycie umiejętności asertywnych zachowań
abstynenckich
·
nabycie umiejętności budowania konstruktywnego
Ja
·
wzrost wiedzy na temat zachowań abstynenckich
·
wzrost poczucia własnej wartości
nabycie
umiejętności radzenia sobie z poczuciem winy .
Warsztaty
prowadziła Pani Magdalena Typiak mgr socjologii, terapeuta uzależnień.
Zajęcia odbywały się w ostatni piątek i sobotę miesiąca.
Zad 4
Warsztaty
terapeutyczne dla osób uzależnionych od alkoholu – program pogłębiony. Zadanie
realizowane w okresie od 01.03.2012 r. do 15.12.2012 r. na podstawie umowy z
Urzędem Miasta Chełm nr W/S/29/2012. Wartość otrzymanej dotacji to 3558,40 zł.
Zajęcia odbywały się raz w tygodniu w czwartki w godz. 18.00 – 20.00 w wymiarze
2 godzin. Ogółem zrealizowano 80 godz. zajęć w których wzięło udział 20 osób.
Warsztaty dotyczyły takiej tematyki jak:
–
komunikacja werbalna i
niewerbalna ( 18 godz.)
–
trening asertywnych
zachowań abstynenckich (16 godz.)
–
budowanie konstruktywnego
„JA” u osób uzależnionych od alkoholu ( 8 godz.)
–
zachowania nałogowe w
trzeźwieniu ( 10 godz.)
–
budowanie poczucia
własnej wartości (12 godz.)
–
jak osiągać cele (8
godz.)
–
poczucie winy ( 8
godz.)
Warsztaty
prowadziła Pani Anna Nowosad, terapeuta uzależnień.
Zad.
5.
Prowadzenie dyżurów pierwszego kontaktu w roku 2012- 5 dni
w tygodniu od poniedziałku do piątku od godziny 17.00 – 20.00. Razem społecznie
przepracowano 700 godzin. Oprócz zapewnienia funkcjonowania programu ośrodka
przyjęto na I kontakcie udzielając informacji i wsparcia ok 240 osobom. Dyżur
pełnili;
–
Robert Tarasiuk –
każdy poniedziałek od 17.00 do 20.00 -
łącznie 140 godz.
–
Elżbieta Bąk – każdy
wtorek od 17.00 do 20.00 - łącznie 140 godz
–
Beata Tarasiuk – każda
środa od 17.00 do 20.00 - łącznie 140 godz
–
Wiesław Prokopowicz –
każdy czwartek od 17.00 do 20.00 - łącznie 40 godz
–
Zbysław Galej – każdy
czwartek od 17.00 do 20.00 - łącznie 40 godz
–
Henryk Kułaga - każdy
czwartek od 17.00 do 20.00 - łącznie 50 godz
–
Renata Rogala - każdy
piątek od 17.00 do 20.00 - łącznie 30 godz
–
Leszek Siwiec – każdy
poniedziałek od 13.00 do 15.00 – łącznie 120 godz.
Sprawy dotyczyły uzależnienia od
alkoholu, wpływu choroby alkoholowej na życie rodzinne, relacji rodzinnych i stosowania przemocy
fizycznej i psychicznej. Kierowano wnioski do Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
W każdą
środę tygodnia spotykała się samopomocowa grupa AA.
Ad
celu 2
Pomoc
osobom w kryzysie dotkniętym przemocą w rodzinie.
Zad
1. Prowadzenie Punktu Konsultacyjno – Interwencyjnego i Interwencji Kryzysowej.
Zadanie realizowane było w okresie od 05.03.2012 do
15.12.2012 r. na podstawie umowy z Miastem Chełm nr W/S/34/2012. Wartość
otrzymanej dotacji to 7971,44 zł. W ramach zadania udzielano pomocy rodzinom
borykającym się z problemem alkoholowym, pomocy psychospołecznej i prawnej oraz
zapewnienie ochrony przed przemocą. Realizowane były następujące zadania:
Indywidualne poradnictwo prawne – 80 godz. dyżuru
Dyżury prowadzone były w każdą środę przez 40 tygodni po dwie godziny
tygodniowo. Prawnik przyjmował interesantów po uprzednim zgłoszeniu się osoby
na dyżur pierwszego kontaktu. Udzielono 92 porady 55 osobom, w tym 41 kobiet i
14 mężczyzn. Po udzieleniu porady prawnej 5 osób skierowano do innych działań
prowadzonych przez Stowarzyszenie np. pierwszy kontakt, grupy dla
uzależnionych, do psychologa, po pomoc materialną.
Indywidualne poradnictwo psychologiczne – 80 godz.
dyżuru. Dyżury prowadzone były w każdy wtorek przez 40 tygodni po dwie godziny
tygodniowo. W spotkaniach z psychologiem uczestniczyły ogółem 23 osoby –
większość z nich kilkakrotnie. Przeważnie były to kobiety współuzależnione od
alkoholu oraz znajdujące się aktualnie w kryzysie małżeńskim, rodzinnym,
różnych sytuacjach konfliktowych, z problemami materialnymi, wychowawczymi, z
trudnościami w sferze emocjonalnej, nieradzące sobie w relacjach społecznych, z niskim poczuciem własnej
wartości i obniżonym nastrojem. Dość liczną grupę stanowiły kobiety
doświadczające przemocy domowej w różnych formach – fizycznej, emocjonalnej,
ekonomicznej, seksualnej.
Zad 2. Projekt „Rodzina bez przemocy” – finansowanie ze
środków Fundacji Wspólna Droga
Projekt „ Rodzina bez przemocy”
finansowany przez Fundację „Wspólna Droga” realizowany był w okresie 15.12.2011
– 31.03.2012 r. Kwota otrzymanej dotacji to 6500 zł W ramach projektu zrealizowane
następujące działania:
–
grupa wsparcia dla ofiar przemocy domowej -
–
indywidualne poradnictwo psychologiczne
–
indywidualne i rodzinne poradnictwo prawne
–
indywidualne i rodzinne poradnictwo
prawno-administracyjne
–
grupa edukacyjno - terapeutyczna dla sprawców
przemocy i osób uzależnionych
Poradnictwo psychologiczne
Spotkania odbywały się w każdy
wtorek w godz. 17.00 – 19.00, łącznie 30 godzin. Prowadziła je psycholog Joanna Dziurzyńska, specjalista przeciwdziałania
przemocy w rodzinie. Z pomocy
skorzystało 30 osób. Porady dotyczyły udzielenia wsparcia ofiarom
przemocy domowej fizycznej, psychicznej, emocjonalnej, ekonomicznej oraz pomocy
osobom w kryzysie małżeńskim.
Poradnictwo prawne
Udzielono 30 porad w tym 22
osobom ( 16 kobiet i 6 mężczyzn). Ogółem przeprowadzono 15 godzin poradnictwa
prawnego. Poruszane były sprawy z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego i karnego.
Poradnictwo prowadziła Małgorzata Szymańska, doktor prawa, specjalista
przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Poradnictwo
prawno-administracyjne
Spotkania odbywały się raz w
tygodniu w każdą środę w łącznym wymiarze 15 godzin. Z porad skorzystało 20
osób. Porad udzielał Tomasz Jędrzejewski mgr. administracji. Udzielone porady
dotyczyły w większości
eksmisji, dochodzenia praw alimentacyjnych, zasiłków pomocy społecznej.
Prowadzenie grupy edukacyjno
- terapeutycznej dla sprawców przemocy
uzależnionych od
alkoholu.
Celem zajęć grupowych było
zatrzymanie postępującej przemocy w rodzinach jak i edukacja
dotycząca przyczyn, skutków i
konsekwencji płynących ze stosowania przemocy oraz wdrażanie procesów życia bez
alkoholu. Zajęcia w wymiarze 30 godzin prowadzone były w okresie 15.12.2011 r
do 31.03.2012 r. Zajęcia prowadziła Magdalena Typiak, mgr socjologii, terapeuta
uzależnień. W grupie
uczestniczyło 20 osób.
Prowadzenie grupy wsparcia
dla ofiar przemocy domowej
Zajęcia prowadzone były raz w
tygodniu w każdy wtorek w godz. 17.00 – 19.00 w okresie od 15.12.2012 r. -
31.03.2012 r. W zajęciach uczestniczyło 15 osób. Zajęcia prowadziła Renata Rogala specjalista przeciwdziałania przemocy w
rodzinie. Celem prowadzenia grupy było udzielenia wsparcia uczestnikom grupy,
poprawa samooceny, osiągnięcie niezależności od sprawcy przemocy oraz pomoc w
dotarciu do własnych uczuć i odbudowanie własnych wartości.
Zarządzanie
projektem prowadził Leszek Siwiec Prezes Stowarzyszenia a rozliczenie finansowe
Danuta Siwiec
Ad 3
Działania na rzecz integracji społecznej.
Realizacja
zadania „Klub Integracji Społecznej moja szansą”
Zadanie finansowane było ze środków
ROPS w Lublinie na podstawie umowy nr 31/2012/DZP i było realizowane w okresie
od 01
czerwca 2012 r. do 15 grudnia 2012 r. Zadanie skierowane było do
1.
długotrwale bezrobotnych w rozumieniu przepisów
o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku
pracy,
2.
bezdomnych realizujących indywidualny program
wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
3.
uzależnionych od alkoholu, po zakończeniu
programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego,
4.
uzależnionych od narkotyków lub innych środków
odurzających, po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki
zdrowotnej,
5.
chorych psychicznie, w rozumieniu przepisów o
ochronie zdrowia psychicznego,
6.
zwalnianych z zakładów karnych, mających
trudności w integracji ze środowiskiem,
w
rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
7.
uchodźców realizujących indywidualny program
integracji, w rozumieniu przepisów
o pomocy społecznej,
o pomocy społecznej,
8. osób
niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, którzy podlegają
wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie
własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się
w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej
uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym zamieszkałych na terenie
powiatu chełmskiego oraz miasta Chełm.
Celem realizacji zadania była aktywizacja
społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ramach Klubu
Integracji Społecznej osoby uczestniczyły w takich zajęciach jak:
-
warsztaty aktywnego poszukiwania pracy – 18 godz.
-
warsztaty zarządzania czasem i budżetem domowym oraz autoprezentacji
– 9 godz.
-
warsztaty z umiejętności wychowawczych i psychoedukacji – 9 godz.\-
poradnictwo prawnoadministracyjne – 40 godz.
-
poradnictwo psychologiczne indywidualne– 41 godz.
-
- poradnictwo zawodowe indywidualne – 41 godz.
Na potrzeby
uczestników Klubu Integracji Społecznej udostępniony był sprzęt komputerowy
i biurowy. Uczestnicy mogli dzięki temu wyszukać sobie ofert pracy w Internecie, napisać
i wydrukować dokumenty aplikacyjne, wyszukać niezbędnych informacji związanych
z poszukiwaniem pracy czy dalszym kształceniem. Wartość otrzymanej dotacji to 11820 zł.. Zadanie prowadziła Edyta Korona - Jędrzejewska
i biurowy. Uczestnicy mogli dzięki temu wyszukać sobie ofert pracy w Internecie, napisać
i wydrukować dokumenty aplikacyjne, wyszukać niezbędnych informacji związanych
z poszukiwaniem pracy czy dalszym kształceniem. Wartość otrzymanej dotacji to 11820 zł.. Zadanie prowadziła Edyta Korona - Jędrzejewska
Na
podstawie umowy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kamieniu Stowarzyszenie
realizowało projekt „Aktywna integracja osób zagrożonych wykluczeniem
społecznym poprzez skierowanie, w ramach realizowanych kontraktów
socjalnych, 12 osób do Klubu Integracji Społecznej”. Zadanie realizowane
było w okresie w okresie od 01 sierpnia do 31 grudnia 2012 roku. Wartość projektu
to 71 680 zł. W projekcie uczestniczyło 12 osób. W ramach projektu
zorganizowane zostały kursy zawodowe m.in. fryzjer, agent celny, operator
wózków widłowych, sprzedawca z obsługa komputera i kas fiskalnych, obsługa kas
fiskalnych oraz kursy na prawo jazdy. Dodatkowo beneficjenci korzystali z
takich szkoleń jak:
-
zarządzanie czasem i budżetem domowym – 16 godz.
-
warsztaty rozwijania kompetencji społecznych niezbędnych na rynku
pracy – 16 godz
-
warsztaty w zakresie profilaktyki uzależnień i przemocy domowej –
16 godz.
-
warsztaty z zakresu prawa – 16 godz.
-
zajęcia z kosmetyczką – 8 godz.
-
zajęcia z dietetyczką – 8 godz.
-
zajęcia komputerowe – 40 godz na grupę, były zorganizowane 2 grupy
o różnym poziomie znajomości obsługi komputera
-
indywidualne poradnictwo zawodowe – 3 godz na osobę w tym diagnoza
predyspozycji zawodowych i tworzenie IPD
-
indywidualne poradnictwo psychologiczne – 3 godz. na osobę w tym
diagnoza osobowości
-
indywidualne poradnictwo prawne i administracyjne w wymiarze 2
godz. na osobę
-
udostępnienie sprzętu komputerowego i biurowego na potrzeby
związane z poszukiwaniem pracy
Beneficjenci projektu mieli zorganizowany
wyjazd w Bieszczady do miejscowości Zwierzyń oraz do Bałtowa. Na zakończenie
projektu odbyło się spotkanie podsumowujące. W czasie szkoleń uczestnicy mieli
zapewniony obiad, kawę, herbatę, ciastka oraz zwrot kosztów dojazdu na
szkolenia. Koordynatorem zadania była Pani Dominika Grzywna.
Zadanie
realizowane w ramach projektu systemowego GOPS w Kamieniu – Poddziałanie 7.1.1
PO KL.
Zad. 3
Realizacja projektu „
Akademia Seniora”
Zadanie realizowane jest w
okresie od 15.10.2012 r. do .30.06.2013 r. Działania skierowane są do osób w
wieku powyżej 60 roku życia. Celem projektu jest rozwój i podtrzymanie dotychczasowej
sprawności psychofizycznej osób starszych i przeciwdziałaniu wykluczeniu
społecznemu osób
starszych. W ramach projektu
przewidziane są następujące zajęcia:
–
nowoczesne technologie informacyjne
–
zajęcia z języka angielskiego
–
wykłady z dietetyczką i opracowanie
indywidualnych planów żywieniowych
–
warsztaty z kosmetyczką/wizażystką
–
szkolenie z zakresu pierwszej pomocy
przedmedycznej
–
wykłady na temat profilaktyki zdrowotnej
–
uprawnienia osób starszych na tle przepisów
prawnych
–
warsztaty psychologiczne
–
społeczne aspekty funkcjonowania osób starszych
we współczesnym świecie
–
finanse i ubezpieczenia bez tajemnic
–
turystyka i sport dla osób w wieku 60 +
–
sztuka właściwego wyboru czyli jak w gąszczu
ofert wybrać i reklam wybrać ofertę pasującą do moich potrzeb
Dodatkowo oferta
uzupełniona zostanie o zajęcia rekreacyjno – turystyczne w tym m.in.
–
stacjonarne wyjścia na basen/do muzeum, galerii,
zajęcia z instruktorem fitness, zajęcia plenerowe ( nording – walking, joga).
–
wyjazdowe w atrakcyjne miejsca turystyczne
połączone z zajęciami psychoruchowymi m.in. do Lublina, Kozłówki,
Nałęczowa/Kazimierza Dolnego oraz siedmiodniowy pobyt w ośrodku
–
wypoczynkowym. W ramach pobytu w ośrodku
wypoczynkowym uczestnicy zapewniony będą mieli: transport, wyżywienie, wejściówki na basen, ogrodu
zoologicznego, do muzeum, kina/teatru oraz zapewnione usługi przewodnickie i
ubezpieczenie.
–
W roku 2012 wydatkowanych na realizację projektu
„ Akademia Seniora” było 36 000 zł.
Zadanie realizowane w ramach – Rządowego Programu
– Aktywność Społeczna Osób Starszych na lat 2012-2013, ze środków Ministerstwa Pracy
i Polityki Społecznej
Ad
4
Działania
charytatywne – aktywizacja
Zad 1
W partnerstwie z Bankiem
Żywności w Lublinie w 2012 roku dwukrotnie przeprowadzono zbiórki
żywności. W dniach 28-30.09.2012 pod
hasłem „Podziel się posiłkiem„ przeprowadzono zbiórkę żywności, w której
uczestniczyło 43 wolontariuszy zebrano łącznie 2356 kg żywności, z której zrobiono
153 paczki.
W dniach 7-9.12.2012 r.
pod hasłem Świąteczna Zbiórka Żywności zebrano 3159 kg żywności. Paczki
otrzymało 200 rodzin. W akcji uczestniczyło 50
wolontariuszy.
W dniach 23-25.03.2012
przeprowadzono zbiórkę żywności na
podstawie decyzji Prezydenta Miasta Chełm Nr 5/2012 z dnia 22 marca 2012 r.
Zebrano w wyniku tej zbiórki 791,24 kg żywności
z których wykonano paczki dla 53 rodzin. W zbiórkę zaangażowanych było
16 wolontariuszy.
Łącznie w 3 akcjach
zebrano 6306,24 kg z czego zrobiono i rozdano rodzinom najuboższym 406 paczek.
–
Zad 2
–
W ramach
nadprodukcji Spółdzielnia Mleczarska Bieluch w Chełmie w roku 2012 przekazała
na rzecz Stowarzyszenia Ośrodek Wspierania Rodziny 4965 sztuk nabiału ( w tym
serki, jogurty, kefir, maślanka) o
łącznej wartości 6940, 64 zł.
Zad. 3
W 2012 r w ramach 1 % zbierane
były pieniądze dla Niny Nizio, chorej na dziecięce porażenie mózgowe. Aktualnie Stowarzyszenie zbiera z 1 %środki
finansowe na leczenie dla Kamili Ślązak chorej na białaczkę.
Ad 5
Prowadzenie
działań na rzecz ekonomii społecznej – spółdzielnia socjalna
Realizacja projektu „
Tworzymy miejsca pracy”
Projekt ma na celu powołanie
spółdzielni socjalnej w której znajdzie pracę 8 osób. Projekt realizowany jest od 10.02.2012 r. do
31.01.2014 r. W ramach projektu zrealizowano w roku 2012 takie zadania jak:
–
rekrutacja beneficjentów 9 osób chcących założyć
i pracować w spółdzielni
–
udzielono wsparcia doradczo – psychologicznego,
zdiagnozowano przez psychologa
–
i doradce
zawodowego jakiego rodzaju wsparcia należy udzielić beneficjentom,
opracowano IPD
–
przeprowadzono warsztaty integracyjno –
motywacyjne
–
udzielono wsparcia szkoleniowego m.in.
takie moduły jak: zagadnienia prawno -
administracyjne 9 prawo
pracy, rachunkowość, ubezpieczenia, powołanie i funkcjonowanie spółdzielni
socjalnej, prowadzenie działalności gospodarczej)
–
3 dniowy wyjazd studyjny celem poznania prężnie działających spółdzielni socjalnych
–
rejestracja spółdzielni, wybór lokalu na
prowadzenie działalności gospodarczej
Ad
6
Działania
na rzecz innych organizacji – Inkubator Organizacji Pozarządowych
Prowadzenie Chełmskiego
Inkubatora Organizacji Pozarządowych
Zadanie realizowane było w
okresie od 30.06.2012 do 28.09.2012 r. na podstawie umowy z Urzędem Miasta
Chełm nr W/S/25/2012 zawartej w dniu 29 marca 2012 r. Wartość dotacji to
15908,32 zł. W ramach tego zadania zrealizowano:
–
10 porad udzielonych 6 organizacjom
–
udostępniono 3 krotnie lokal na spotkania dla
jednej organizacji
–
udostępniono sprzęt biurowy i Internet
–
powołano Radę Pożytku Publicznego
–
zainicjowano proces federalizacji środowiska
chełmskich organizacji pozarządowych
–
na stronie internetowej umieszczano i rozsyłano
mailowo ważne informacje dla organizacji
pozarządowych ( ogółem 16 informacji)
–
Ogółem w ramach tego zadania przeprowadzono 76
godz. doradztwa dla organizacji pozarządowych
W ramach zadania beneficjenci
mieli możliwość uzyskania porad z zakresu prowadzenia
–
organizacji pozarządowej księgowości,
pozyskiwania środków finansowych na działalność organizacji pozarządowych,
pisania projektów na pozyskanie środków z UE. Dyżury pełnili: Leszek Siwiec,
Danuta Siwiec, Małgorzata Szymańska, Tomasz Jędrzejewski.
Ad 7 Ochrona i promocja zdrowia. Promocja trzeźwego stylu
życia
Zad.1.
W
partnerstwie ze Stowarzyszeniem Trzeźwościowym LUMEN z Hrubieszowa
zorganizowano w sierpniu w Starosielu IV
Zlot Rodzin Abstynenckich, w którym uczestniczyło ok 150 osób w tym 30 osób ze
Stowarzyszenia Ośrodek Wspierania Rodziny, które wzięły czynny udział w różnych
turniejach i konkursach organizowanych na ww imprezie. Wieczorem odbyło się
spotkanie integracyjne przy ognisku i grillu oraz bezalkoholowa zabawa
taneczna.
Zad.
2.
Organizacja
imprez okolicznościowych dla członków Stowarzyszenia i zaproszonych gości.
- z
okazji Świąt Wielkanocnych zorganizowano tzw. jajeczko w którym uczestniczyło
50 osób,
- spotkanie
opłatkowe w którym uczestniczyło 50 osób gdzie zaproszony był ksiądz.
- zorganizowano
X- lecie abstynencji Waldemara, XI rocznicę abstynencji Zbysława oraz V
rocznicę abstynencji Beaty oraz inne spotkania rocznicowe i imieninowe, ostatki
i sylwester.
- Zorganizowany
był grill integracyjny na prywatnej działce rekreacyjnej państwa Tarasiuków
oraz grill z okazji imienin Alicji na placu przed siedzibą Stowarzyszenia.
Zad.
3.
Realizacja zadania: „
Promocja zdrowego stylu życia i organizacja Raciborskiego Rajdu
Rowerowego Dookoła Polski
2012 r. im. Jana Pawła II . Etap Hrubieszów – Chełm 13 lipca 2012 r.
Zadanie realizowana było na podstawie
umowy nr w/s/43/2012 z Urzędem Miasta Chełm w
okresie od 11.07.2012 r. do
14.07.2012 r. Całkowita wartość zadania to 2900 zł w tym 2490 zł z dotacji. Z
zadania skorzystało 200 osób, w tym 25 uczestników rajdu zostało
zakwaterowanych w bursie szkolnej przy ul. Powstańców Warszawy, 100 osób wzięło
udział we wspólnym kryterium ulicznym. W realizację zadania włączyła się
aktywnie społeczność Stowarzyszenia. Pięć osób przygotowało grilla z
poczęstunkiem nad Zalewem w Żółtańcach. Zgodnie z ofertą, nieodpłatnie nadzór
merytoryczny i finansowy sprawował Prezes Stowarzyszenia pan Leszek Siwiec.
Ponadto odbyło się Forum Integracyjne, w którym wzięło udział ok. 100 osób.
Uczestnikom forum zapewniono catering w formie poczęstunku ( ciasto, kawa,
herbata). Tematyka forum dotyczyła edukacji antyalkoholowej i trzeźwego stylu
życia. Nastąpiła wymiana wskazówek i doświadczeń oraz
dobrych praktyk.
Nasi partnerzy;
–
Fundacja United Way Wspólna Droga. W obszarze
tych działań 3 osoby uczestniczyło w programie szkolenia oraz pozyskany został
mały grant na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Umowę partnerską podpisano
na okres 5 lat.
–
Lubelski Ośrodek Samopomocy – uczestnictwo w
projekcie „Rozwój i partnerstwo w sieci” i innych wspólnych działaniach.
–
Fundacja Inicjatyw Lokalnych. Partnerstwo w projekcie „Tworzymy miejsca
pracy”
–
Wschodnie Partnerstwo Organizacji Pozarządowych
działających na rzecz Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu a w nim:
Chełmskie Stowarzyszenie Klubu Abstynenta ODNOWA
–
Stowarzyszenie Centrum Edukacyjno-Motywacyjne
RAZEM
–
Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta
–
Stowarzyszenie Trzeźwościowe LUMEN w
Hrubieszowie
Współpracujemy z:
- Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Lublinie
–
Urzędem Miasta Chełm
–
Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Chełmie
–
Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kamieniu
–
Wojewódzkim Urzędem Pracy w Lublinie
–
Bankiem Żywności w Lublinie
–
Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej
–
Partnerstwem Organizacji Pozarządowych, Biznesu
i Instytucji Rynku Pracy Zatrudnienie-
Integracja - Rozwój
W okresie od 01.01.2012 do 31.12.2012 r. Stowarzyszenie Ośrodek
Wspierania Rodziny pod
Stowarzyszenie
zrzeszało 121 członków w tym 10 członków wspierających – o 31 więcej niż w roku
ubiegłym. Ze składkami członkowskimi zalega 25 osób.
Na bieżąco prowadzona jest strona
internetowa Stowarzyszenia, na której znaleźć można bieżące działania
prowadzone w Stowarzyszeniu Ośrodek Wspierania Rodziny w Chełmie oraz strona na
Facebooku oraz na serwisie Google- Blogspot.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz